Rozsda rulett:
a Te kocsid átmegy a vizsgán?

2024 május 12.
téma:
#rozsdás küszöb javítás
#műszaki vizsga
Időszakos idegbaj
2 évente...
A vizsgáztatás már szinte egyet jelent a gyomorgörcsökkel. Nem azért, mert problémás lenne a folyamat,
hanem mert nem
tudjuk, milyen meglepetések derülnek ki a műszaki vizsga során. Egyet érdemes leszögezni.
Autótulajdonosként
nem kell értened a szereléshez, és nem szükséges minden nap a Totalcar cikkeit böngészni, hiszen Te
is azok közé tartozol, akik munkába járnak vele, gyerekeket fuvaroznak, és a hétvégi kirándulásoknál a
csomagtartót
plafonig tömik.
Ez így van rendben, mert pont arra használod az autód, amire tervezték és a használatnak és időmúlásának vannak nyomai.
A műszaki vizsga mondjuk ki egy hibakeresés (feltárás), egy ellenőrzőlista tele
X-kel(válaszok):
A: Kisebb
B: Komoly
C: Veszélyes
Az alapvetést azért tegyünk le. A műszaki vizsgán ellenőrzik az autódat, hogy mi romlott el. A hiba súlyát belövik annak tükrében, hogy az mekkora gond. Ezekre te magadtól is rá tudsz jönni, de vannak olyan követelmények, amikhez szakember is kell.
Hogy milyen az autód, nem mindegy, és azért nem, mert lehet, hogy a műszaki vizsgán el fogják venni a forgalmid érvényességét.
Most sokan mondhatjátok, hogy Feri már ránézett, mert ő ért az autókhoz, és volt már idén közúti ellenőrzés is, és nem szóltak semmit.
Ha Feri annyira ügyes, hogy le is tudja vizsgáztatni az autót, és 'a biztos biztos úr' a 40/2014. (XI. 13.) ORFK utasítás szerint helyezte magát szolgálatba – ami a rendőrség közúti szolgálati gépjárműveinek műszaki és közlekedésbiztonsági állapotának ellenőrzéséről szól – (bizony van ilyen), akkor nincs gond, és az autódat gondtalanul tudod még 2 évig használni.
Egy kiégett izzó a fényszóróban, nyilvánvalóan problémát jelentenek, hiszen este nem fogsz látni. Ha pedig ma már harmadszor dudáltak rád a Soroksári úton, amikor sávot váltottál, akkor valószínűleg az indexszel van gond (és a műszerfalon is visszajelzi ezt az idegesítő kis lámpa).
Ha a lökhárítód alja le van szakadva és már hetek óta hallod a súrlódást a gyorsforgalmi úton, az biztosan gondot jelent. Ha a sárvédőd meg van húzva, akkor az sem esztétikus, és foglalkozni kellene vele.
Biztos vagyok benne, hogy ezekere Te is simán rájössz.
Tény, hogy amit furcsának vagy zavarónak érzel, az a vizsgán nyilvánvalóan problémát jelenthet.
Ha ezek már Neked, aki nem vagy autószerelő, furcsák, akkor egy vizsgabiztosnak, aki a műszaki feltételeket fejből sorolja, nyilván vizsgabuktató tényezőként értékeli őket.
Egy vizsgabiztos e szerint dolgozik: 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról.
Ezt a munkát az végezheti, aki ezeknek megfelel:
- A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény
- A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. KöHÉM rendelet.
- A közúti közlekedési szakemberek részletes szabályairól szóló 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet.
1. Alapszintű műszaki vizsgabiztosi alapképzés (MAA)
2. Kiegészítő szintű műszaki vizsgabiztosi alapképzés( MKA)
3. Alapszintű műszaki vizsgabiztosi továbbképzés (MAT)
4. Kiegészítő szintű műszaki vizsgabiztosi továbbképzés (MKT)
(forrás: Innovációs és Technológiai Minisztérium 2021- A közúti jármű műszaki vizsgabiztosi szaktanfolyamok számára)
Szóval, ha van baja az autódnak az a műszaki vizsgán biztos kiderül.
Nyilván már nem tip-top az autód (az enyém se, mert német import és igen, az enyém is rozsdás. Később mutatok egy képet), hiszen ha gyerek lenne, már középiskola végét járná.
Lehet, hogy már volt pár találat is az alvázszámodra a carVerticalon. Ez ma már nem ritka. De az is lehet, hogy csak a múltheti magas járdáról való leparkolásnál kicsit felakadt az autó küszöbe.

Sok hiba fokozatosan alakul ki, és könnyen hozzá lehet szokni a problémákhoz, majd akár öntudatlanul is elfogadjuk, hogy például az autóval két utcával korábban el kell kezdeni fékezni, hogy megálljon. Példák százával vannak. Nézzük konkrétan a tényeket.
Leggyakoribb hibák a műszaki vizsgán, amiért simán elhasal az autód
Mutatom a 2 tuti hibát ami miatt 100%, hogy ugrik a műszaki vizsgád érvényessége
- Kisebb hiba esetén a műszaki vizsga során a jármű állapota megfelelőnek tekinthető, nem kell
újból vizsgáztatni. De
javaslatokat érdemes mérlegelni, mert ezekből később lehetnek akár vizsga buktató tételek is.
Példa: a folyadék szintek kissé alacsonyabbak a szintjelzőnél vagy ha az ablaktörlőd messze nem a legjobb. - Komoly hiba (2 x 21.990 Ft, mert úgye megbuktál a vizsgán) esetén úgy kell tekinteni, hogy a
jármű a műszaki vizsgán nem felelt meg. Ebben az esetben az első
vizsgálatot követő két hónapon belül ismételt műszaki vizsga szükséges (Komoly hiba esetén 2 hónap
műszaki érvényességet kap a járgány. Ebben az esetben két hónap áll rendelkezésére a javításra).
Tehát még holnap tudsz menni dolgozni (ha még van viszga az autón), de van nyolc heted, hogy találj egy szerelőt, lakatost és/vagy fényezőt, aki gyorsan megoldja a problémád. (Ez nem lesz egyszerű.)
Példa: a küszöb és sárvédő rozsdásodása, bizonytalan kormányzás, sérült vagy rosszul rögzített lökhárító. - Veszélyes hiba esetén a forgalmi engedélyt érvényteleníteni kell, újabb műszaki vizsga
szükséges, azaz a BKK
applikációban érdemes lesz megvenni a havi bérletet, és a Google-ben felcsapni egy autómentő számát,
mert biztos, hogy
autó helyett busszal mész haza.
Példa: repedt szélvédő, elsárgult fényszórók, kopott gumik (3mm a profil mélység), több elemet érintő rozsdásodás, hiányos alkatrészek
Szóval EZT a részt vártad eddig: 9 leggyakoribb bukta Magyarországon 2024-ben
Mikor bukik meg az autód? Azaz, mikor kapsz papírt arról, hogy „Ön és közveszélyes vagy”, így kalkulálj a
veszélyes
hibákkal a műszaki vizsgán.
Bukta lista a műszaki vizsgán:
- Ha olyan mértékű korrodáció van az autón, ami nem csak esztétikai, hanem műszaki problémát is okoz.
- Ha elsárgultak a fényszórók és a fényáteresztésük nem éri el az előírási szintet.
- Ha a fékpedál kopása túl nagy vagy túl nagy a holtjátéka.
- Ha a kézifék túlzottan kopott, és nem tart megfelelően.
- Ha a szélvédőmosók nem működnek.
- Ha bármelyik lámpa sérült, deformált, törött, vagy hiányzik.
- Ha a gumiabroncsok kopása oly mértékű, hogy nincs meg a minimum 1,6 mm mélység az abroncsok mintázatában.
- Ha a biztonsági övek sérültek, hiányoznak vagy nem működnek megfelelően.
- Ha a víz kivételével bármilyen más folyadék szivárog. Ide tartozik a tartós cseppfolyósodás, vagyis a felkenődés is.
Ez veled is előfordulhat. Hogyan tovább?
Az autónak nincsen érvényes műszakija, így azzal közútra nem mehetsz.
Az első dolog amit tehetsz, hogy kereseb el szervizt, aki a papírok alapján rendbe hozza az autót, hogy a következő vizsgáról már azzal tudjál hazamenni. A felsorolásból könnyen
kiolvasható, hogy vannak kisebb vagy nagyobb fajtájú problémák.
Te is látod, hogy a rozsdára igen érzékenyek a vizsgáztatók és ha a korrodálódás jól látható, akkor kb biztos, hogy nem kaphatsz érvényes vizsgát.

Persze néhányat magad is meg tudsz oldani, ha már bütyköltél otthon, de ha nem akarsz az interneten órákig keresgélni cikkszámokat és YouTube videókat nézni DIY módon, azaz hogyan kell púrhabbal kitölteni a köszöböt és gittel elfedni a lyukat, akkor inkább érdemes időpontot kérni.
Mi a karosszéri problémákban, azaz lakatolásban, fényezésben és karosszéria elemek cseréjében vagyunk otthon (és ide tartoznak a lökhárító javítás, a fényszórók és lámpák javítása és cseréje is).
Nézzük a TOP 1 buktatót:
[ rommá rohadt rozsda ]
Esztétika vagy biztonság, végül is mire buktatják meg az autódat?
A rozsdásodás tudom, hogy első gondolatra nem tűnik vészesnek, és évek kellenek, hogy a rozsda tönkre tegye a
karosszériát.
Akkor nézzük a tényeket...
Ha tavasz van és a fákon kívül a sárvédő ív is rügyezik, akkor már jó eséllyel a doblemez is elfogyóban van.
Ha egy küszöböt
rág a rozsda, akkor borítékolhatjuk, hogy az emelőbakok és a küszöb belső részei is ebben szenvednek.
Ezek a leggyakoribb hibák, amiket heti rendszerességgel javítunk és pontosan tudjuk, hogy ezek biztos buktatók a vizsgán.
Ettől rohad el a küszöböd (szakmai szöveg): Vas, víz és levegő.
„Az acél és a vas esetében a vízben lévő oxigén sokkal agresszívebben támadja a felületet (csak kémia, nem kell túlgondolni), míg a sós víz csak fokozza a pusztítást (szóval az olasz autók átka innen ered).
A más fémekkel való ötvözéssel a korrózió örökre felejthető lenne (rozsdamentes vagy saválló acélok – közismert nevén pl. korlemez) és ez miért nincs így? Ez jó kérdés, de nyilván közgazdasági oka van.
Oké és meddig várjak a küszöb javítással?
A válasz egyszerű: ameddig akarsz, hiszen mi nem dönthetünk helyetted.
Amit viszont tudnod kell, hogy várakozással a rozsda egyre nagyobb kiterjedésű lesz.
Nehezebb a javítás, több a munka és így a sikeres műszaki vizsga is sokkal többe fog kerülni.
De ha nem tudjuk határozottan megítélni a küszöb vagy sárvédő rozsdásodását, akkor érdemes bejönni hozzánk és megnézzük.
Lényegében a végső döntést úgyis a műszaki állomáson a vizsgabiztos fogja kimondani, így döntés mindenképp születik majd.
A rozsda olyan, mint a Titanicban a jéghegy: ha már látod, nagy is lehet a baj

Várhatunk a javítással, ez nem gond. Egyenlőre nem az
De az is lehet, hogy egyszerűen nem veszed észre a rozsdát, mert nem fekszel minden héten a kocsi alatt.
Szóval egyszerűen nem látod napi szinten azt a helyet, ahol a rozsda van (pl. sárvédő kerékjárati íve, alsó küszöb, küszöb emelési pont). Egy veszéllyel mindenképp kell kalkulálni, ha várunk. Ez az, amitől minden autós fél.
A „lebegő rozsda”, ami garantálja, hogy ugrik a forgalmi.

A lebegő rozsda akkor keletkezik, amikor a víz folyamatosan éri a karosszériát a fényezés alatt, és a sérült tömítéseken keresztül állandó nedvességnek van kitéve a fémfelület.
Ez garantálja, hogy a korrodálódás szinte folyamatosan, 0-24 órában eszi a küszöböt.
Mikor Te meg csak a rozsda pöttyöket látod a festés alatt, már jó 10-20 (akár 50) centi is lehet a kiterjedése a rozsdának és lehet, hogy már a fém átlyukadt. Minél nagyobb a rozsda, amit látsz, annál nagyobb az, ami alatta van.
Amikor a javítást minden évben kicsit halasztjuk, akkor minden esélyt megadunk arra, hogy a sárvédő vagy küszöb olyan lyukas legyen, mint a szita (szóval ez a küszöb csere, amikor levágjuk a rohdt küszöbött és teljesen új kerül a helyére).
Amikor a javításnak neki kezdünk, gyakran már felemésztette a fémet a rozsda és konkrétan a gitt, a festék és a tömítő tartja egybe küszöböt.
Ilyet gyakran csinálunk a műhelyünkben.
Puding próbája az evés, a küszöbé pedig a csavarhúzó...
Mit jelent a szétrohad küszöb a javításra nézve?
A rozsdát, ha időben elkapjuk, akkor könnyen és alaposan fel tudjuk számolni.A felület tisztítás gépi és vegyszeres anyagokkal, majd rozsdagátló és korrózióvédelmi anyagok réteges felhordása garantálja, hogy a rozsda csak a kerti kapunkon fog megjelenni (tipp: erre nagyon jó a Hammerite).
Ha viszont a javítás kellően sokáig húzódik, akkor kezdődik a küzdelem.
Ez pont úgy működik, mint a fogászaton, amikor a szuvasodásból lyuk lesz, majd tömés és végén egy korona. .
Így kerül karanténba a rozsda, ha időben megjavítjuk:
A fém alkatrészt, azaz a küszöb, sárvédő vagy az ajtó aljának sérült részét rozsda elleni védelme érdekében a felületet el kell választani a levegőtől és a víztől. A rozsdásodás egyértelmű következménye középtávon a fém átlyukadása.A kis lyukakat „betömjük”, ha fogorvos témánál vagyunk, akkor mi nem porcelánt hanem CO hegesztő gépet használunk, amivel pótoljuk a fémet.
Viszont, ha a rozsda már nem lyukakat, hanem árkokat képzett, akkor nincs fém. Ha nem ér össze a fém a fémmel, akkor nincs mit hegeszteni.
Itt a megoldás az anyagpótlás.
A sérült részeket ilyenkor eltávolítjuk és egy vadonatúj cseredarabot kap. Ha az analógiát folytatjuk, akkor ez pont olyan, mint a fogpótlás.
Ahogy a fogászaton is ez egy költségesebb beavatkozás, mert itt a többlet munka mellett még csere alkatrészt is be kell szerezni.
Itt ne arra gondolj, hogy bevágunk egy 5x5 centis lemezt. Itt egy komplett 1,5 méter hosszú küszöb cseréről vagy egy 1 méteres sárvédő ívről van szó.
Precízen és pontosan kell beilleszteni a hiányzó fémlemezt, amit végül alaposan körbe kell hegeszteni és elvégezni az előírt szakszerű korrózióeljárásokat.
Ezután pedig lefényezzük és meg is van a sikeres műszaki vizsga.
Az autók rozsdásodása jelentősen függ, hogy korábban hol használták. Például Németországból vagy Ausztriából származó használt autók gyakran hajlamosabbak a korrodálódásra. A rozsdásodás mértéke nagymértékben korfüggő is; például a Mazda és a Honda járműveknél már 6-8 éves korban is előfordulhat komolyabb rozsdásodás.
Tíz-tizenkét évesnél idősebb modellek már túl gyakran rozsdásodnak. Fontos megjegyezni, hogy nem minden Mazda és Honda rozsdásodik, de ezeknél a típusoknál nagyobb a valószínűsége a komolyabb rozsdásodásnak.
Oké. Eddig beszéltünk mi. És mit mondatank a vizsgabiztosok?
Az eddigiek alapján azt gondolom, hogy reális képet kaptál arról, hogy a rozsda miatt simán megbukhat az autód a műszaki
vizsgán. Ha szerencséd van, akkor kapsz 2 hónap türelmi időt, hogy rendbe rakasd az autódat. Szakember szemmel és a
mindennapi munkák alapján próbáltam leírni a rozsda veszélyeit.
Úgy érzem, hogy esetleg felmerülhet benned, hogy
részrehajló vagyok a témában, hiszen pont ezeket javítjuk.
Ebben igazad is lehet, így arra gondoltam, hogy teljesen
korrekt legyen az írásom, csinálok neked egy hiteles körképet (kis piackutatás), hogy mit is mondanak a vizsgabiztosok.
Szignifikanciát nem fogok számolni és reprezentatív sem lesz a kutatás, de Budapesten minden kerületben megkerestem egy
vizsgaállomást ezekkel a képekkel (igen, 23 db vizsgaállomást kerestem fel).
23 db vizsgaállomásra küldtem el ezeket a képeket, és mindenkinél ugyanazt kérdeztem: a képek alapján van-e lehetőség arra, hogy az autó sikeres műszaki vizsgát tegyen.



Nincs különbség a válaszokat illetően. Ne feledjük, hogy ezeken a vizsgabázisokon szakemberek dolgoznak, akik szigorú feltételek mellett végezhetik a munkát, így a véleményük kvázi egyenlő a törvényi szabályokkal.
Az autó képek alapján nem tehet sikeres műszaki vizsgát.
Ezek alapján a rozsda egyértelműen buktázta az autó vizsgáját, és a javítás garantált.
A "rozsda rulett" tanulsága
Ezzel együtt lehet élni, és a műszaki vizsgáztatáson úgy is kapsz egy független szakvéleményt az autó műszaki állapotáról, amikor kiderül, hogy autóval vagy busszal mész haza.
Nem számít, hogy napi rohangálós autód van vagy prémium kategóriás, a rozsda egy korábbi sérülésből vagy egy helytelen emelésből is származhat. Nincs kivétel, csak ha szénszálas autód van, mint például a BMW i3.
Ha lassan aktuális a vizsgáztatás és már te is észrevetted a rozsda nyomait, akkor gyere be hozzánk és megnézzük, hogy mire számíthatsz a vizsgán. Ha pár hét múlva lejár a műszaki vizsgád, akkor se aggódj. Általában két héten belül tudunk időpontot adni, és 4-5 nap alatt végzünk még egy küszöbcserével is (fényezéssel együtt).
Gyere be az új műhelyünkbe, és együtt átbeszéljük a rozsda témát. Itt alaposan megvizsgáljuk az autót, és megállapítjuk, milyen mértékű a korrózió, valamint milyen javítási lehetőségek állnak rendelkezésre. Ez segít abban, hogy informált döntést hozhass arról, hogyan tovább, és megelőzhetjük a későbbi nagyobb kiadásokat.
A rozsda kezelése nem csupán a látható területek javítását jelenti, hanem a lehetséges rejtett problémák feltárását is, így biztosítható, hogy az autó biztonságos maradjon. Ne feledd, a megelőzés mindig olcsóbb.
Ha nálunk szeretnéd elvégeztetni az rozsdás küszöb vagy sárvédőív javítását (cseréjét), akkor telefonálj vagy kérj időpontot emailben.
Hívj fel minket nyugodtan vagy gyere be a műhelyünkbe.
A műhelyünk elérhetőségét itt:
(műhelyünk elérhetőségeink) itt találod.
u.i.: Remélem hasznos volt amiket most olvastál. Ha Te is nálunk szeretnéd az autódat fertőtleníteni, akkor
telefonálj vagy írj nekünk e-mailt.